Praktische informatie

  • Kom op tijd, bij voorkeur 5-10 minuten voor aanvang van de les;
  • Graag schoenen uitdoen in de gang en in de garderobe zetten. Dit vanwege hygiëne in de yogazaal;
  • Zorg voor schone voeten. Yoga doen we op blote voeten, zodat je een betere grip hebt op je mat en ook is dit beter voor de doorbloeding;
  • Draag comfortabele kleding waarin je makkelijk kunt bewegen;
  • Meldt blessures, zwangerschap, ziekten, lichamelijk en/of psychische beperkingen altijd aan je yogadocent. Er wordt vertrouwelijk met deze informatie omgegaan;
  • De yogaruimte is een plek van rust. Zet daarom je telefoon uit of op stil en beperk praten om iedereen zo een optimale (innerlijke) rust te gunnen;
  • Yoga beoefen je het beste zonder het dragen van sieraden of horloges;
  • Eet een lichte maaltijd, bij voorkeur 2 uur voor aanvang van de yoga les;
  • Drink tijdens de les liever niks omdat dit het lichaam afkoelt en met yoga willen we juist hitte produceren;
  • Yoga heeft een reinigend effect op het lichaam. Drink na de yogales voldoende water (niet te koud) en/of kruidenthee. Bij voorkeur geen koffie of alcohol. Effecten van de yogales kunnen ook nog een dag daarna voelbaar zijn;
  • Geniet vooral van de les, een heerlijk moment voor jezelf.

Tips tijdens de yoga les

  • Luister goed naar je lichaam en ga niet over je grenzen. Yoga mag geen pijn doen;
  • Vraag wanneer iets niet duidelijk is;
  • Probeer vooral te voelen tijdens de houdingen;
  • Blijf tijdens de yogahouding in verbinding met je ademhaling. Zo kan het denken minder worden en bevordert het voelen;
  • Laat je ego los en zie yoga als een proces. Het gaat niet om de eindhouding, maar om het proces ernaar toe;
  • Yoga is geen competitie. Blijf bij jezelf. Wat je buurman of buurvrouw doet tijdens yogahoudingen is niet belangrijk. Vergelijk je daarom niet met hem of haar. Het gaat erom wat jij voelt en ervaart.