Bij het beoefenen van de asana's wordt bij yin yoga uitgegaan van drie principes:

  • Kom in de houding met respect voor je fysieke grenzen.
  • Beweeg vervolgens niet meer (of zo min mogelijk) en ontspan je spieren.
  • Blijf voor een langere tijd in de houding.

Wanneer bij yin yoga compressie (druk) of stretch (rek) op gewrichten en bindweefsel wordt uitgeoefend stimuleert dit ons lichaam om meer levensenergie naar die delen van het lichaam toe te sturen waar de druk of rek op wordt uitgeoefend. Deze toename van energie stimuleert de cellen van het bindweefsel om meer hyaluronzuur aan te maken. Hyaluronzuur trekt zo'n 1000 keer zijn eigen volume in water aan. Zo worden bindweefsel en gewrichten letterlijk vochtiger, soepeler, flexibeler en dus sterker.

Yin Yoga

Yin Yoga is voor lichamelijk en geestelijk herstel. Yin Yoga is een rustige vorm van bewegen die op het dieper gelegen bindweefsel (rondom gewrichten en ruggenwervels) inwerkt. Het herstelt kraakbeen en versoepelt de gewrichten. Vooral het gebied rond de heupen en de rug wordt verbeterd. Yin Yoga werkt ook goed bij klachten als fibromyalgie en reuma. Deze vorm van bewegen heeft tevens een rustgevend, ontspannend effect. Het wordt ook wel herstellende yoga genoemd. Bij regelmatige beoefening wordt je leniger, klachten aan de rug (ook hernia), heupen, heiligbeen (sacrum, SI-gewricht) en bekken worden verminderd of verdwijnen zelfs. Je wordt bovendien stressbestendiger en je immuunsysteem (afweer) wordt verbeterd.

 

Je neemt houdingen aan (voornamelijk vanuit zit of liggend) op een passieve manier (zonder spierkracht), maar toch intensief. Je voelt dus wel dat het op je lichaam inwerkt. De houdingen houd je een aantal minuten vast (gemiddeld tussen de 3 en 5 minuten). Dit is nodig om in te kunnen werken op die diepere lichaamslagen. Je werkt altijd op je eigen niveau en wordt geholpen om de houding aan te passen naar wat bij jouw lichaam past. We werken in stilte, met de aandacht naar binnen en met zachte muziek op de achtergrond. Na elke intensieve houding krijg je ook de tijd om weer bij te komen en wordt er een ontspannen rust- en tussenhouding gegeven.

 

Doordat je de houding langer vasthoudt, wordt je dieper gelegen bindweefsel opgerekt, soepeler gemaakt. De vochthuishouding in je lichaam wordt hersteld. Hierdoor worden de gewrichten soepeler, kraakbeen wordt hersteld. Yin Yoga werkt dus diep herstellend en gaat veroudering tegen. Met deze vorm van yoga wordt ook je lichaamsbewustzijn verbeterd. In het dagelijks leven leer je zo ook beter wat je grenzen zijn en deze te respecteren. Doordat je langere tijd ontspannen in een houding leert te blijven, die best intensief kan zijn, word je in het dagelijkse leven mentaal veerkrachtiger, dus stressbestendiger. Yin Yoga kan ook goed gebruikt worden om beter te slapen en te leren ontspannen.

Voor wie

Yin Yoga is geschikt voor beginners én gevorderden. Voor iedereen die van een zachte en rustige les houdt.

 

Yin Yang Flow

Een Yin Yang Flow les richt zich op het versoepelen en versterken van bindweefsel, gewrichten en spieren. Het is een les waarin je zowel fysiek uitgedaagd wordt als geheel tot rust komt. 

 

Het Yin gedeelte focust zich op zittende houdingen. Yin yoga doelt op de diepere lichaamsweefsels en wordt daarom beoefend met de grootst mogelijke ontspanning van de spieren. De houdingen worden langer vastgehouden (denk aan 3 tot 5 minuten) Deze stille oefeningen zijn fantastisch om het hart te ontspannen en de geest te kalmeren. Het Yang gedeelte is iets actiever, ook hier houden we de asana’s langer vast waarbij gelet wordt op zowel uitlijning als ademhaling. Tijd en zwaartekracht bieden je de ruimte om op een ontspannen manier je eigen grenzen te ontdekken en verleggen.

 

Yin is alles wat statisch is, stil, verborgen, koud en verwijst naar het onbeweeglijke in ons lichaam: het bindweefsel en gewrichten omdat zij stijf en weinig elastisch zijn.

Yang is alles wat dynamisch is, steeds veranderend, zichtbaar, warm, sterk en verwijst naar het beweeglijke in ons lichaam: de spieren. Yin en Yang zijn tegenpolen die niet zonder elkaar kunnen. Het is een bewegende energie.

 

Tijdens mijn lessen ervaar je het verschil tussen spierontspanning en spierspanning. Wil je dus een combinatie van Yin en Yang,  dan is dit de perfecte les voor jou.

Voor wie

Yin-Yang Flow is geschikt voor iedereen. Voor beginners én gevorderden.